PRO Westerveld: verduurzaming moet sneller

Tijdens de raadsvergadering van 26 mei sprak de gemeenteraad over het nieuwe duurzaamheidsbeleid van de gemeente Westerveld. PRO Westerveld steunde de hoofdlijnen van het beleid, en diende ook voorstellen in meer vaart in de energietransitie te krijgen. De voorstellen werden uiteindelijk door de beoogde coalitiepartijen weggestemd.

Volgens PRO Westerveld is dat een gemiste kans. “De afgelopen jaren hebben ons wakker geschud,” zegt raadslid Romke Jan de Vries. “We zagen brandstofprijzen omhoog schieten. Energiekosten die voor veel gezinnen bijna niet meer op te brengen waren. Ondertussen zien we steeds vaker lange periodes van droogte en hitte. In een gemeente met zoveel bos en natuur als Westerveld moeten we dat serieus nemen.”

Volgens PRO Westerveld gaat duurzaamheid daarom allang niet meer alleen over klimaat. Het gaat ook over vrijheid, onafhankelijkheid en grip op onze eigen toekomst. “Hoe afhankelijker we blijven van fossiele energie en landen buiten Europa, hoe kwetsbaarder we zijn. Lokaal opgewekte energie betekent dat we meer zelf in handen hebben.”

De gemeente Westerveld wil in 2030 55% minder CO₂ uitstoten dan in 1990. Eind 2024 stond die reductie op 11,8%. Volgens PRO Westerveld vraagt dat om meer urgentie en realisme. “Als de kans groot is dat we de doelen met alleen zon-op-gebouw niet gaan halen, dan moeten we daar eerlijk over zijn en nu al alternatieven op tafel leggen. Procedures duren jaren. Tijd die we niet meer hebben.”

De voorstellen van PRO Westerveld gingen onder andere over het voorbereiden van aanvullende manieren van energieopwekking naast zon-op-gebouw, sneller kunnen bijsturen als doelen niet haalbaar blijken en meer duidelijkheid voor inwoners over de warmtetransitie richting 2050.

PRO Westerveld blijft zich inzetten voor een sociale, duurzame en toekomstgerichte gemeente.

Lees hier (agendapunt 10) onze ingediende voorstellen: https://westerveld.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/4807aa14-f1d2-4f3f-820f-3102c3898c0d.